IPB

Welcome Guest ( Log In | Register )

4 Pages V  « < 2 3 4  
Reply to this topicStart new topic
Le Mans 2010 tråden
sUhr
post Jun 13 2010, 20:16
Post #61

Fanget af fjernsynet

Group: Members
From: Sjælland
Member No.: 190

Ja jeg var virkeligt positivt overrasket over Elgaard, han var sq en helt god kommentator.
Og så var endnu engang dejligt at se så mange danskere på podiet, selv om der ikke var nogen der løftede den store pokal.

Så håber vi at AUDI lever efter devisen, det er lettere at gøre en stabil bil hurtig, end at gøre en hurtig bil stabil.

--------------------
Med venlig hilsen
Casper Suhr Rex
---------------------------------------------
Go to the top of the page

+Quote Post
MrVejle
post Jun 15 2010, 11:08
Post #62

Erfaren herre

From: Vejle
Member No.: 10

QUOTE (sUhr @ Jun 13 2010, 21:16) *
Ja jeg var virkeligt positivt overrasket over Elgaard, han var sq en helt god kommentator.

Det udsagn vil jeg gerne bakke op om. Jeg syntes han leverede en virkelig god præstation og var informativ på en interessant måde. Ekspert kommentatorer leverer ofte, som de forventes at kunne, god detail information, men er samtidig gabende kedelige at høre på.

--------------------
"Great minds discuss ideas;
Average minds discuss events;
Small minds discuss people"

Eleanor Roosevelt

+Quote Post
sUhr
post Jun 15 2010, 21:04
Post #63

Fanget af fjernsynet

Han var også rigtigt god til at tage initiativ, til at snakke om ting, og ikke bare sad og ventede på et oplæg.

Og jeg er også nødt til at rose Jens Winther Junior, han er bare super til at kommentere LeMans, jeg var meget efter ham da han lavede F1, men her er han sq på hjemmebane.

--------------------
Med venlig hilsen
Casper Suhr Rex

+Quote Post
Niklas
post Jun 16 2010, 08:26
Post #64

POWAAAAAAAAARH!

Group: Administrators
From: Viborg
Member No.: 239

JWJ er altid god på Le Mans - helt enig i din betragtning sUhr!

--------------------
Venlig Hilsen Niklas.

"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God..." J. Clarkson

+Quote Post
miklarsen
post Jun 16 2010, 12:50
Post #65

Knowitall

From: De danske S-togsstrækninger og de europæiske racerbaner
Member No.: 21

Casper Elgaard gjorde det så meget bedre på kommentatorposten på Le Mans end Nicolas Kiesa i Formel 1.

Elgaard ved, hvad han snakker om, imens Kiesa foregiver at han ved, hvad han snakker om. Jeg skal ikke tale grimt om Kiesas evner til at køre bil for de er der, men når han sidder og snakker om, at her bremser VI ved 50 meter mærket på en bane, som han aldrig har kørt på, så bliver det for meget med ham.

Eller snakker om, hvor han bremsede tilbage i 2003 og 2005, og sammenligner det med de biler, der er på banen i 2010.

Jens Winther Junior gjorde det godt, men TV2's fire kommentatorer gjorde det så forrygende, at det kun var under lørdag morgens legenderace, at jeg benyttede mig af Eurosport.

--------------------
Med venlig hilsen
Michael Ewert - F1journal.com

Quote of the Week "I do not know where she is now, but if I was her, I would be up here smacking me upside the head for what I did" Markus Niemela at the Atlantic Series podium interview, after he totally screwed up on lap 1 and took out then point leader Simona De Silvestro in the Corkscrew, as she never saw him coming. Of course the championship for her was gone then.

+Quote Post
Mr_Scooby
post Jun 16 2010, 15:43
Post #66

Knowitall

From: Graasten
Member No.: 12

Det varer 10 dage inden Peugeot vil oplyse "dødsårsagen" på de udgåede biler med motorproblemer: http://ing.dk/artikel/109712-peugeot-om-ti...ne-broed-sammen

--------------------
Wwwrrrrrooomm

Mr Scooby - WRX'et med Impreza

+Quote Post
sUhr
post Jun 16 2010, 20:01
Post #67

Fanget af fjernsynet

Direkte adspurgt, om motorproblemerne skyldes nedbrud i plejlstængernes bundlejer, bliver der tavshed i telefonen fra Frankrig

Ha ha det næste er vel at de benægter der overhovedet har været et nedbrud.

Jeg glemmer aldrig en skrivelse fra Peugeot danmark, omkring de problemer der var med sideairbags på 206erne, hvis der var kunder der spurgte om det, så skulle det bare benægtes, og det havde man aldrig hørt om, alt i mens at boksen der styrede det, blev skiftet uden kundes viden.

--------------------
Med venlig hilsen
Casper Suhr Rex

+Quote Post
Niva
post Jun 16 2010, 22:10
Post #68

Trofast seer
**

From: Islands Brygge, Kbh.
Member No.: 342

Det er rablende spekulation - indrømmet:

Men - fejlen var tilsyneladende i højre side på alle tre biler. Det er den side der, statistisk set, får mindst smøring, på en bane hvor der køres med uret rundt. Centrifugalkraften vil tvinge olien mod venstre side af motoren.

Og Peugeot afviser at det er turboen, så det kunne faktisk godt være et smøringsproblem i selve motoren - måske plejlstangslejerne som artiklen i Ingenøren antyder.

Hvorfor faen har de så ikke kunnet teste det? Måske skyldes det ujævnhederne på la Sarthe, som har forstærket den mangel på smøring som centrifugalkraften giver? Så deres test i dyno og på andre baner har ikke været 100% retvisende - la Sarthe gav den sidste 1% som slog motoren ihjel...?

Mr Scooby eller andre med lidt mere teknisk indsigt end jeg har: Correct me if wrong - og jeg skal aldrig mere udbrede mig i tekniske spekulationer på vanddybder hvor jeg ikke kan bunde... ;-)

Men der må sq sidde nogle franske ingenører med ansvar for motortest, med røde ører!

/anders

+Quote Post
Mr_Scooby
post Jun 17 2010, 08:09
Post #69

Knowitall

QUOTE (Niva @ Jun 16 2010, 23:10) *
Det er rablende spekulation - indrømmet:

Men - fejlen var tilsyneladende i højre side på alle tre biler. Det er den side der, statistisk set, får mindst smøring, på en bane hvor der køres med uret rundt. Centrifugalkraften vil tvinge olien mod venstre side af motoren.

Og Peugeot afviser at det er turboen, så det kunne faktisk godt være et smøringsproblem i selve motoren - måske plejlstangslejerne som artiklen i Ingenøren antyder.

Hvorfor faen har de så ikke kunnet teste det? Måske skyldes det ujævnhederne på la Sarthe, som har forstærket den mangel på smøring som centrifugalkraften giver? Så deres test i dyno og på andre baner har ikke været 100% retvisende - la Sarthe gav den sidste 1% som slog motoren ihjel...?

Mr Scooby eller andre med lidt mere teknisk indsigt end jeg har: Correct me if wrong - og jeg skal aldrig mere udbrede mig i tekniske spekulationer på vanddybder hvor jeg ikke kan bunde... ;-)

Men der må sq sidde nogle franske ingenører med ansvar for motortest, med røde ører!

/anders

Det er ikke helt ude i hampen, Anders. De samme spekulationer er fremført af motorkyndige ingeniører inde på Ing.dk debatforum under divs. Le Mans tråde. Store John var hurtig til at give turbo'en skylden; men så vidt jeg har set, så er 907 FAB en V12'er, hvor hver cylinderrække er udstyret identisk med turbolader og intercooler. Rent teoretisk for at det var turbo'en i højre side der gav i 3 tilfælde 1:8 i f.t. at det havde været lige fordelt.

Men når man ser moderne motorsimulationer, så er motorstanden ophængt 3-4 akslet robotarm for at simulere g-kræfter, hvor motoren næsten ind i mellem vender på hovedet. Jeg kan dårligt forestille at Peugeots ingeniører IKKE har gjort brug af tilsvarende motorsimulationer.

Hvis man vidste hvilke ændringer Peugeot har foretaget fra 2009 til 2010 har man måske et indicie på hvad der gik galt ....

--------------------
Wwwrrrrrooomm

+Quote Post
Niva
post Jun 17 2010, 23:27
Post #70

Trofast seer
**

Ahh - det glæder mig at jeg ikke er helt ude i hampen.. ;-)

Det er lidt ligesom når jeg skal ud i Høvelte øvelsesterræn med den gamle Range Rover. Så anbefaler manualen at man fylder olie til topmærket, fordi motoren kommer til at stå i nogle mærkelige positioner og fyre den max af, mens man prøver at slæbe sig op ad et eller andet kampvognshul.
Mærkelig sammenligning - det vd jeg godt. Ikke så mange fællesnævnere, men dog noget med smøringen...

Men hvad pokker er der gået galt for Peugeot? De må jo have testet, testet og testet igen og spændt motoren lige præcis så meget at den kan holde til 24,5 timers kørsel for fuld skrald. Og så står de af efter 15-20 timer...? De må have overset en eller anden faktor.... Jeg kan næsten ikke vente på resultatet af obduktionen og den officielle dødsårsag. Hvis de altså er parate til at hive bukserne ned og vise offentligheden (læs: Markedet) hvad der virkelig gik galt.

Tsk, tsk, tsk - de franskmænd. De glemte også at score igen i dag mod Mexico laugh.gif

/anders

+Quote Post
Niva
post Jun 17 2010, 23:30
Post #71

Trofast seer
**

QUOTE (Mr_Scooby @ Jun 17 2010, 09:09) *
Men når man ser moderne motorsimulationer, så er motorstanden ophængt 3-4 akslet robotarm for at simulere g-kræfter, hvor motoren næsten ind i mellem vender på hovedet.

Hmmmm... det kan vel ikke simulere mere end 1 G ?

Og centrifugal/opbremsning giver nogle gange op til 3-4-5 G ?

/anders

+Quote Post
Mr_Scooby
post Jun 18 2010, 00:31
Post #72

Knowitall

QUOTE (Niva @ Jun 18 2010, 00:30) *
Hmmmm... det kan vel ikke simulere mere end 1 G ?

Og centrifugal/opbremsning giver nogle gange op til 3-4-5 G ?

Både og ........

Tror du er helt med på at selv 5 G sideværts maksimum kan slynge hele oliemængden op at hænge på siden af oliesumpen - der er intet der foranlediger at olien skulle hænge oppe i toppen.

Så hvis man laver en motorsimulatorstand, hvor motoren lægger sig 90 gr. på siden, har man vel taget højde for max. G-påvirkning ?

Hvis ikke, gad man vel heller spilde penge på den slags ?

--------------------
Wwwrrrrrooomm

+Quote Post
John Stevens
post Jun 18 2010, 14:13
Post #73

Knowitall

From: Hampshire, UK
Member No.: 299

QUOTE (Niva @ Jun 16 2010, 23:10) *
...Det er den side der, statistisk set, får mindst smøring, på en bane hvor der køres med uret rundt. Centrifugalkraften vil tvinge olien mod venstre side af motoren.

Well, nu er det en rigtig lang bane, så højre/venstre forskellen er ikke så stor som hvis det havde været en mindre bane... Jeg har ikke de totale vinkler for højre vs. venstre på LeMans, men det kan hurtig regnes ud. Tvivler dog på at det er årsagen? Så måske nærmere hvis der er kombinationer med sving-længder og fart (g) der gør at det bliver ekstremt?

--------------------
"Do what is right for the car",
John Stevens

+Quote Post
John Stevens
post Jun 18 2010, 14:20
Post #74

Knowitall

From: Hampshire, UK
Member No.: 299

QUOTE (Mr_Scooby @ Jun 17 2010, 09:09) *
Rent teoretisk for at det var turbo'en i højre side der gav i 3 tilfælde 1:8 i f.t. at det havde været lige fordelt.

Well, 1:7 (eller 12,5%) :-)

Men det er faktisk 1:3 (25%) for at alle 3 turboer ved et tilfælde brænder af i samme side.

Der kan være mange andre ting der gør at det lige akkurat er højre side der står af først. Temperaturen kan være forskellig, vibrationer, osv. Kommer helt an på hvor symmetrisk bilen er skruet sammen.

--------------------
"Do what is right for the car",
John Stevens

+Quote Post
Mr_Scooby
post Jul 6 2010, 11:42
Post #75

Knowitall

Det var så plejlstængerne, der valgte at give op

http://www.planetlemans.com/2010/07/05/peu...e-after-le-mans

--------------------
Wwwrrrrrooomm

+Quote Post

4 Pages V  « < 2 3 4
Reply to this topicStart new topic
1 User(s) are reading this topic (1 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:

Lo-Fi Version Time is now: 8th September 2010 - 22:28